لزوم شناخت درست مفاهیم و تشخیص تفاوت­های بین پیش ساخته سازی، مدولاریزاسیون، مونتاژ و صنعتی سازی ضروری است. چرا كه بدون شناخت تفاوت­ها ، احتمال درك ناقص این مفاهیم بالا می رود. از این رو در ابتدا به تعریف این مفاهیم می پردازیم.

1- پیش ساخته سازی:  Prefabrication

  • پیش ساخته سازی به عنوان فرآیند تولیدی تعریف می شود که در آن به­ طور کلی مواد به همدیگر متصل می شوند تا جزئی از نصب نهایی را تشکیل دهند.
  • قطعات پیش ساخته ساده هستند مانند یک پانل و انواع قطعات مزبور می توانند در کارخانه بصورت Off-Site تولید شوند و یا در خط تولید موقتی بصورت On-Site تولید گردند.

2- پیش مونتاژ نمودن : Preassembly

  • پیش مونتاژ نمودن، فرآیندی است که در آن اجزای پیش ساخته تجهیزات و متعلقات آن ،در یک مکان دیگر به جز سایت احداث می­شوند و گاهی اوقات نیز در عمل احداث، از طریق عمل «مونتاژ» جزئی از یک واحد ساختمانی را تشکیل میدهند.
  • این به معنای تولید سیستم­های پیچیده است نه ساده . بدین منظور نیاز به مهارت­های ویژه نیروی انسانی جهت مونتاژ مواد مختلف ضروری است. در این شیوه، خط تولید می تواند هم دور از سایت احداث واقع شود و هم ممکن است که نزدیک آن قرار گیرد.
  • در حالتی که هزینه های حمل و نقل بالاتر رود و همچنین شیوه های حمل پیچیده­ تر شود، امکان تولید در کنار سایت On-Site نیز وجود دارد.
  • نحوه دیگر تولید کارخانه متحرک (Mobile Factory) است که به دلیل هزینه­ های بالا، کمتر مورد استفاده است.

3- مدولاریزاسیون: Modularization

  • مدولاریزاسیون اشاره به دو مفهوم بنیادین دارد:
  • الف) مدولاریزاسیون به مفهوم مدولار و استاندارد نمودن اجزاء و قطعات ساختمانی است؛ به نحوی كه به جای تولید یك قطعه در ابعاد و قطعات بسیار متنوع، این تولیدات در محدوده ای منطقی و محدود تولید شوند تا امكان دستیابی به تولید انبوه كارخانه ای فراهم شود. تنها در این حالت است كه امكان تولید انبوه میسر می­شود كه خود ، شرایط را برای كاهش هزینه های تولید و قیمت تمام شده فراهم می کند.
  • ب) مدولاریزاسیون به مفهوم تولید سیستم­های پیچیده مدولار، اشاره به سیستم­های پیچیده­ای دارد که در مکانی دور از سایت احداث مونتاژ می شوند و سپس به سایت منتقل می­گردند. این قطعات در صورت بزرگ بودن، هزینه حمل و نقل و درنتیجه هزینه کل بنا را بالا می برند. این کار اغلب به دلیل اشتغال فضای بالا و اتلاف فضا ایجاد می گردد. روش­هایی چون Kit Of Part و On Site Assembly در کارخانه­ های موقت می تواند این اتفاقات را کاهش دهد.

4-  صنعتی سازی : Industrialization

  • در یك تعریف جامع، صنعتی سازی به معنای یک پارادایم تولیداست كه شامل روشهایی است که میزان استفاده منابع و نیروی کار را با بهینه سازی کاربرد تجهیزات و تکنولوژی در فرآیندها بهبود می دهد.
  • مفهوم صنعتی سازی ساختمان فقط به معنای پیش ساخته سازی نیست، بلكه شامل، پیش مونتاژ، مدولاریزاسیون و كاربرد فناوری های نویندر فرایند ساختمان سازی نیز می گردد.
  • صنعتی­ سازی، فرآیندی است كه با بهبود كیفیت، زمان ساخت و استفاده از نیروی كار منجر به افزایش خروجی سیستم و بهینه سازی بهره­ برداری از تجهیزات، تسهیلات و تكنولوژی می­گردد. بنابراین ما درباره کارخانه هایی صحبت می­کنیم که هر نوع از قطعات را تولید می کنند تا در ساخت و ساز نصب گردد و هدف این شیوه تولید بهبود ایمنی، کیفیت ، هزینه و سطوح خروجی است.
  • در شیوه تولید صنعتی، تولید قطعات ساختمانی براساس شیوه و استاندارد واحد، به صورت متمرکز ساخته شده و در نهایت به صورت مکانیزه و صنعتی نیز نصب و اجرا می‌شود. در تولید صنعتی از آنجایی که استانداردهای لازم و مشخص تعیین شده است، امکان تولید مدولار در این شیوه وجود دارد و از اتلاف منابع تاحد بسیاری کاسته و به سرعت تولید می‌افزاید.بنابراین یکی از پیش نیازهای اولیه تولید «تمام صنعتی» تبیین و تعریف استانداردهای ساختمانی باتوجه به ویژگی‌های اقلیمی، فرهنگی و نیازهای انسانی است.
  • در تولید تمام صنعتی، علاوه بر تولید بخش سازه‌ای ساختمان، بخش نرم و غیر سازه‌ای نیز براساس تولید مدولار در کارخانه تولید می‌شود. تمامی‌اجزاء ساختمان بر اساس یک روش و طی یک فرآیند هماهنگ تولید شده و برای نصب به محل اجرای پروژه منتقل می‌شود. به علت تولید در یک سیستم واحد و هماهنگ، امکان نصب مکانیزه قطعات نیز وجود دارد و دخالت نیروی انسانی به حداقل ممکن می‌رسد. این مسئله تاحد بسیاری ضریب خطاهای انسانی را در هنگام تولید پائین می‌آورد و موجب افزایش کیفیت و‌ایمنی ساختمان، و سرعت تولید و در نتیجه قیمت تمام شده می‌شود.
  • در صنعتی سازی ساختمان، هر چیزی مشخص است كه در كجا به­ كار برده خواهد شد؛ لذا حجم فعالیت­های محاسباتی و مهندسی افزایش می­یابد. افزایش حجم این فعالیت­ها نه تنها عملكرد كلی زنجیره تولید را كاهش نمی دهد، بلکه بر كل فرایند تاثیر مثبت می گذارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوزده − یک =