1. سیستم ساختمانی سه بعدی یا جعبه ای Three-dimensional or box systems.

در این سیستم قطعات پیش ساخته به شکل مکعب مستطیل تو خالی هستند كه ساختمان مورد نظر با کنار و روی هم قرار دادن این جعبه ها ساخته می شود. این مكعب ها از اجزای سقف و كف و دیوار ساخته شده اند.

این سیستم می تواند بصورت بتن ریزی درجا در قالب های جعبه ای و یا مونتاژ نمودن اجزای پانلی(Preassembly) تولید گردد.

در هر دو حالت سیستم می تواند با مقادیر و سطوح متفاوتی از فعالیت های پایانی از قبیل نازك كاری دیوار و كف (wall and floor finish)، عایق كاری(thermal insulation)، سیم كشی ،كانل كشی و تجهیزات الكتریكی(electrical wiring and fixtures)، لوله كشی و مونتاژ تجهیزات(plumbing) ، چارچوب های درب و پنجره(door and window frames) و نقاشی درب و دیوار  (painted and glazed doors and windows)­­ و حتی نصب كابینت های آشپزخانه ای (kitchen cupboards) ، قبل از انتقال مدول كامل به سایت احداث تولید گردد.

انواع مختلف سیستم سه بعدی:

انواع شیوه های تولید و نصب این سیستم عبارتند از :

  1. a) Separate units
  2. b) “Checkerboard” pattern
  3. c) Framed units

نكاتی درباره سیستم های سه بعدی:

اندازه مدول های سه بعدی تابعی از ملاحضات حمل و نقل  و نصب می باشد. بطور مثال در اغلب كشور ها محدودیت  ارتفاع (2.80–3.00 m) و محدودیت عرض (3.50–4.00 m) از نظرمقررات ترافیكی وجود دارد كه این خود منجر به محدودیت ابعاد می گردد. از نظر طول نیز از نظر كامیون های حمل آنها وجود دارد،

وزن تقریبی مدول كامل هم به دلیل محدودیت حمل وزن تریلر ها در حدود 300–400 kN  خواهد بود. مدول های ساخته شده با یتن های سبك می توانند مقداری بزرگتر باشند.

مدول های سه بعدی می توانند از لحاظ نازك كاری و دیگر فعالیت های تكمیلی ، كامل تر از قطعات پیش ساخته باشند. در این حالت ماكزیمم كاهش نیروی كار در سایت احداث وجود دارد. از سوی دیگر این سیستم انعطاف كمتری از نظر تنوع ساخت نسبت به سیستم های خطی و پانلی كه قابلیت استفاده در هر گونه نقشه معماری را دارند، دارد. محدودیت دیگر این سیستم وزن و حجم بالای آن و مشكلات حمل و نقل مرتبط با آن است.

نكته آخر اینكه استفاده این سیستم در حالت بیش از دو یا سه بسته، نیازمند در نظر گرفتن یك ساختار اسكلتی دیگر می باشد كه این نیز از رقابت پذیری و  انعطاف پذیری این سیستم در مقایسه با سیستم های خطی و پانلی می كاهد.

محدودیت های سه گانه فوق دامنه كاربرد این سیستم را كاهش می دهد. در نتیجه در مواردی كه مزایای آن بر معایب آن غلبه كند امكان كاربرد آن وجود دارد كه در ذیل به برخی از آنها اشاره می كنیم:

1) در ساختمان های كوچك:

بطور مثال در خانه های تك خانوار، واحد های بهداشتی، دفاتر اداری سیار، متل ها دارای اتاق های تك خوابه و دو خوابه، قرار گاه های نظامی. نمونه ای از طرح های معماری این سیستم ها  ارایه شده است :

  1. آپارتمان
  2. سرویس بهداشتی
  3. نمازخانه

2) در ساختمان های چند طبقه ای كه هماهنگی كامل بین ابعاد مختلف مدول ها در طبقات مختلف وجود داشته باشد.

3) در سایت های احداثی كه كمبود و یا عدم امكان استفاده از مهارت نیروی كار، به ویژه به منظور كارهای تكمیلی و ظریف كاری وجود دارد.

4) در موقعیت هائی كه سرعت و سادگی احداث و نصب اهمیت بالائی داشته باشد. این امر ممكن است در مواردی  كه شرایط محیطی سخت به همراه خطرات ویژه احداث در سایت ایجاد می كند، به وقوع بپیوندد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 × 1 =